🛠️ Just nu pågår en större helrenovering här. Om du hittar något som inte fungerar som det ska får du gärna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

Attacken på Twitter avslöjar mikrobloggandets akilleshäl

| | | | | | Lästid: 3 minuter (2717 tecken)

Gårdagens stora it-händelse var överlastningsattacken mot Twitter, Facebook, Blogger och Youtube.

Kapade datorer användes för att skicka så mycket trafik till webbplatserna att de under någon timme eller två inte gick att komma ihåg. Måltavlan var enligt Cnet en georgier som använder alla sajterna.

Just attacken mot Twitter visar hur sårbar kommunikationen på nätet kan vara — när det går att sätta likhetstecken mellan ett företag och den kommunikationsteknik som företaget gör tillgänglig.

Det är inte många år sedan Hotmail och e-post för många var synonymer. För Hotmail var det givetvis en enorm marknadsföringsmässig framgång, men i realiteten betydde det inte någonting. Det var fortfarande samma gamla e-post Hotmail erbjöd, om än i ett lättillgängligt webbgränssnitt. En överlastningsattack mot Hotmail skulle förvisso innebär att miljoner och åter miljoner människor tillfälligt skulle stängas ute från sin Hotmail-adress.

Men det skulle inte innebära att e-posten slutade att fungera på en global skala. Alla de internetanvändare som valt att lösa sina e-postbehov på andra sätt skulle kunna fortsätta att skicka och ta emot e-post som vanligt, undantaget trafik till och från Hotmail.

Många menar att mikrobloggandet är på väg att ta över e-postens roll för snabb kommunikation. Gårdagens attack mot Twitter visar att tekniken ännu inte är mogen för det.

För när e-posten är en decentraliserad teknik är mikrobloggandet fortfarande helt centraliserat. Det finns tjänster som konkurrerar med Twitter, som Jaiku och svenska Bloggy. Decentralisering, på sätt och vis, men det handlar om isolerade öar. Twitter-användare kommunicerar på sitt håll, Jaiku-användare hos sig.

Det är därför överlastningsattacken mot Twitter i ett slag kunde tysta kommunikationskanalen för runt 45 miljoner användare. Det fanns en single point of failure.

Attacken igår visar att mikrobloggandet behöver decentraliseras på samma sätt som e-posten. Det finns initiativ som strävar ditåt.

I våras gjorde jag en e-postintervju med Jyri Engeström, en av upphovsmännen bakom Jaiku. På frågan om inte tjänsterna för mikrobloggande måste börja prata med varandra var hans svar:

The architecture of the Internet is one of decentralization. That’s why it has become so pervasive. Translated to the realm of Web services, a user should be able to communicate with the people they care about regardless of what site they use. This requires standards that everyone can rely on. Probably the most important task today is to work on defining these standards. We’ve made good progress so far with initiatives like OAuth, OpenID, PortableContacts, and OpenSocial. Hopefully these will soon be joined by a set of activity streams standards that will make it possible for services to interoperate.

Det är bara att stämma in i den förhoppningen. Nu erbjuder nätets alla tjänster på sätt och vis redan redundans för varandra. Att Twitter går ner några timmar är inte på något sätt en katastrof, under tiden Twitters tekniken jobbar på att lösa problemet finns en uppsjö av alternativa kommunikationsvägar. Men det är inte bra nog.

Attacken visar att man inte får glömma det som är internets styrka — decentraliseringen — när man bygger nytt.